10 tips gezonde werkplek

10 tips voor een gezonde werkplek

Een gezonde werkplek is heel belangrijk voor het welzijn van je medewerkers/collega’s. De productiviteit zal stijgen, want de mensen voelen zich goed. Door dat laatste zal ook het ziekteverzuim afnemen.

Wat betekent dat concreet?

Een stabieler bedrijf, vol met medewerkers die samen ’omhoog willen klimmen’.

Hieronder vind je 10 tips om een gezonde werkplek te creëren.

10 tips gezonde werkplek

1. Ergonomie

Ergonomie is de wetenschappelijke studie van de mens in relatie tot zijn omgeving. Iedereen is
anders wat betreft lengte en gewicht. Voor een werkplek is het daarom van belang dat stoelen en
bureaus op hoogte verstelbaar zijn. Zodat ze aangepast kunnen worden op elk individu. Daarnaast is
het belangrijk dat er goede stoelen aanwezig zijn, die de juiste lichaamshouding stimuleren. Dit
voorkomt rugklachten.

2. Lucht

Zorg voor voldoende ventilatie en goede luchtcirculatie om de kwaliteit van de binnenlucht te
verbeteren. Dit kan o.a. worden bereikt door het regelmatig reinigen van luchtfilters en het
verminderen van blootstelling aan schadelijke stoffen. Zoals vanouds werkt een raam openzetten
ook nog steeds heel goed. Mocht je dat doen dan moet je er wel voor zorgen dat het niet de
temperatuur in de ruimte onwenselijk maakt (tip 5).

3. Licht

Mensen zijn nu eenmaal creaties van de natuur. Maximaliseer daarom de toegang tot natuurlijk licht
in de werkruimte. Dit kan de productiviteit, het welzijn en de algehele gezondheid van werknemers
bevorderen. Daarnaast zorgt zonlicht ervoor dat mensen meer vitamine D binnenkrijgen. Vitamine D
draagt bij aan sterke botten en spieren en een sterk immuunsysteem. Dit leidt tot minder ziekte en
verzuim.

4. Geluid

Minimaliseer ongewenst geluid, zoals lawaai van verkeer of luidruchtige apparatuur. Creëer indien
mogelijk stille ruimtes of geef werknemers de mogelijkheid om gebruik te maken van
geluidswerende koptelefoons. Hierdoor worden ze minder snel afgeleid en kunnen ze beter op het
werk focussen.

5. Temperatuur

Wanneer mensen het te warm of te koud hebben, wordt concentreren al een stuk lastiger. Je
hersenen gaan zich namelijk focussen op jouw temperatuur i.p.v. hetgeen waar je mee bezig zou
moeten of willen zijn. Zelfs een schommelende temperatuur, door bijvoorbeeld tocht, kan al
verstoringen in de concentratie veroorzaken. Zorg dus voor een zo constant mogelijke temperatuur.
Aangezien vrouwen over het algemeen het sneller koud hebben, moet dit in overleg gebeuren.

6. Hygiëne/Netheid

Zorg voor een schone werkplek. Dat wil zeggen dat de gehele ruimte met regelmaat (bijvoorbeeld
elke week) schoongemaakt moet worden. Maar leg een deel van deze verantwoordelijkheid ook bij
de medewerkers neer. Denk dan aan: afval meteen opruimen of af en toe je bureau even
schoonvegen met een natte doek. Probeer er ook voor te zorgen dat medewerkers hun werkplek zo
opgeruimd mogelijk houden. Dit voorkomt chaos (in het hoofd).

7. Veiligheid

Dit punt is vooral belangrijk voor werkplekken buiten kantoorpanden. Zet de veiligheid van de
medewerkers altijd op nummer één. Voldoe aan de veiligheidsvoorschriften, minimaliseer risico's en
zorg voor gekeurde en beschermende uitrusting/apparatuur/persoonlijke beschermingsmiddelen
wanneer nodig.

8. Beweging & activiteit

Moedig beweging en fysieke activiteit op de werkplek aan. Dit kan onder andere worden bereikt
door: ergonomie (tip 1), regelmatige pauzes voor lichaamsbeweging (van een halfuurtje lopen tot
een luchtje scheppen van vijf minuten voor een brein reset) en toegang tot fitnessfaciliteiten. Dit
laatste kan in de vorm van secundaire arbeidsvoorwaardes met een fitnessabonnement, maar
tegenwoordig is er ook cardioapparatuur gecombineerd met een bureau om aan te werken te koop.

9. Voedingsopties

Probeer het zo te regelen dat gezond eten voor je medewerkers een makkelijkere keuze is
vergeleken met ongezond eten. Dit kan je bereiken door de bedrijfskantine en -automaten zo
gezond mogelijk te maken. Daarnaast is het een optie om medewerkers aan te sporen om gezonder
te eten.
Vergeet echter niet dat het voor de werksfeer en teamspirit leuk kan zijn om af en toe (buiten de
deur) iets ongezonder te eten.

10. Psychologisch

Besteed aandacht aan het psychologische welzijn van werknemers. Dit kan onder andere worden
bevorderd door open communicatie, het creëren van een ondersteunende werkcultuur en het
bieden van toegang tot mentale gezondheidsprogramma’s of -diensten. Houd
functioneringsgesprekken, moedig aan en spreek waardering uit. Ga tot slot op tijd met
medewerkers in gesprek als je het gevoel hebt dat het minder goed met ze gaat.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie. Het kan namelijk een verschil maken.

Meer informatie? Check hier onze andere blogs:
Blogs | Feiten en Fabels over je algehele gezondheid | FitAdvisor

Interesse in een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) voor je medewerkers?

Dit is hoe wij het ziekteverzuim met 43% in een half jaar tijd hebben weten te laten dalen bij één van onze klanten.

Check dan deze link:
Preventief Medisch Onderzoek (PMO) | Gratis adviesrapport | FitAdvisor

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *