De voedingsstof waar heel Nederland een te kort aan heeft

Al is het in een zonarm land als Nederland niet volledig vreemd, toch wordt slechts bij enkele groepen mensen een suppletieadvies gegeven. Onder andere ouderen, jonge kinderen, mensen met een getinte huid en mensen die vaak of altijd bedekte kleding dragen (gezicht, handen) krijgen het standaard advies om extra vitamine D te slikken. Toch hebben veel meer mensen een tekort aan vitamine D.

Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken. Echter, dit kan alleen gebeuren onder invloed van UV-straling, waarbij uit de cholesterol in onze huid wordt omgezet. De vitamine bevind zich ook in onze voeding, maar slechts in hele kleine mate (o.a. in vette vis). Maar liefst 70-90% van onze benodigde hoeveelheid maken we daarom ook zelf aan. Hoe ouder je wordt, hoe slechter het vermogen wordt om dit zelf aan te maken. Vandaar dat ouderen wordt aangeraden om extra bij te slikken als supplement.

Wat is de functie van vitamine D?

Waarom is het zo belangrijk om voldoende binnen te krijgen? Voor ouderen is het met name belangrijk omdat het helpt bij de opname van calcium en fosfor uit de voeding. Ouderen hebben vaker klachten met hun gewrichten en botten en hebben daarom extra nodig om beide stoffen beter op te kunnen nemen, om klachten tegen te gaan. Deze klachten zijn echter meestal niet meteen zichtbaar, waardoor preventief slikken van supplement vaak wordt aangeraden bij oudere mensen. Voor jongere mensen heeft het vooral een belangrijke functie in celgroei en celdeling. Vandaar dat jonge kinderen dan ook vaak extra vitamine D advies krijgen.

Vitamine D tekort

De meeste klachten van een vitamine D tekort zijn daarom ook te vinden onder ouderen: onder andere osteoporose (botontkalking) en spierkrampen en spierzwakte komen vaak voor. Toch kunnen al deze symptomen ook bij jongere mensen voorkomen. Meer voorkomende klachten onder jongere mensen zijn onder andere een (winter)depressie, kanker, hart- en vaatziekten, vermoeidheid, migraine, en gewrichtspijnen. De meeste klachten zijn vrij algemeen van aard, maar denk maar eens aan je omgeving. Hoe vaak zie je mensen om je heen met vermoeidheidsklachten en een winterdip?

Iedereen heeft een tekort

Een tekort heeft dus redelijk wat mogelijke symptomen. Daarnaast wordt er voor een hele reeks aan groepen mensen een suppletie advies gegeven. Waarom dan niet voor de doorsnee Nederlander? Om een voorraad vitamine D te hebben, moet iemand regelmatig worden blootgesteld aan zonlicht. Het smeren met zonnebrandcrème verhinderd daarbij het weinige zoncontact. In Nederland schijnt gemiddeld 5 maanden de zon krachtig genoeg om genoeg vitamine D aan te maken. Dat betekent dat 7 maanden per jaar er dus eigenlijk een tekort is aan vitamine D, een mogelijke link met die vervelende winterdip.

Suppletie voor iedereen

Heb je last van een winterdip, dan kan het nooit kwaad om je serum waarde van vitamine D3 gehalte te laten meten via je huisarts. Echter kan preventieve suppletie ook nooit kwaad (ca 10mcg per dag). Een teveel aan vitamine D is praktisch onmogelijk, mits je je aan de aanbevolen suppletie houdt. Of je kunt natuurlijk verhuizen naar Spanje.

Wil je meer handige tips? Stuur ons een berichtje of kijk eens tussen onze blogs.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *