Preventief gezondheidsonderzoek

Bij preventief gezondheidsonderzoek laat je je lichaam op verschillende onderdelen meten om inzicht te krijgen in je huidige gezondheid. Op deze manier krijg je duidelijke informatie zodat je doelgericht aan de slag kan met je eventuele gevarenzones.

Lees hieronder meer over de verschillende onderdelen die worden gecontroleerd.

Informatie over de onderdelen van een preventief gezondheidsonderzoek

 

✔ Glucose
Heeft iemand in je familie diabetes? Beweeg je te weinig, heb je overgewicht, eet je ongezond en rook je? Dit kunnen extra risico’s zijn voor diabetes type 2.
Je kunt dit herkennen aan de volgende symptomen:

  • Vaak dorst
  • Vermoeidheid
  • Een droge mond
  • Veel plassen
  • Wazig zien of een oogontsteking
  • Urineweg infecties
  • Gewichtsverlies

Door middel van een klein prikje in de vinger, meten we met een druppeltje bloed de bloedsuikerwaarde. Dit geeft direct een duidelijk beeld of je insuline op peil is.

 

Cholesterol
Je denkt bij cholesterol waarschijnlijk aan een ‘slecht’ stofje. Maar ons lichaam heeft ook cholesterol nodig. Het lichaam gebruikt dit stofje als bouwsteen voor cellen en hormonen en voor de aanmaak van gal. Tijdens een preventief gezondheidsonderzoek meten we je cholesterol op 5  verschillende punten. Hierdoor krijg je een goed beeld van je huidige voedingspatroon.

 

✔ Bloeddruk
Je hart pompt het bloed met kracht door de slagaders heen. Dit zorgt voor druk op de bloedvaten: de bloeddruk. Een hoge bloeddruk verhoogt je kans op hart- en vaatziekten. Gemiddeld heeft 31% van de mensen een te hoge bloeddruk. We merken het meestal niet wanneer we een te hoge bloeddruk hebben maar als je lange tijd een veel te hoge bloeddruk hebt waarvoor je niet wordt behandeld kunnen er wel klachten optreden, zoals:

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid en braken
  • Kortademigheid
  • Rusteloosheid
  • Wazig zien

De kans om hoge bloeddruk te ontwikkelen neemt toe wanneer je:

  • Rookt
  • Overgewicht hebt
  • Te weinig beweegt
  • Veel stress ervaart
  • Familieleden een hoge bloeddruk hebben.
  • Tijdens je zwangerschap een hoge bloeddruk had.
  • Op jongere leeftijd al een hogere bloeddruk had.
  • Een ongezond voedingspatroon hebt.

Omdat je de signalen meestal niet merkt, is het dus belangrijk om dit regelmatig in de gaten te houden.

✔ Gewicht
We gebruiken ons gewicht vaak als richtlijn. Dit is uiteraard een prima meting alleen is ons gewicht afhankelijk van veel verschillende factoren zoals:

  • Vet
  • Vocht
  • Spiermassa
  • Botten

Ben je aan het afvallen? Laat je dus niet leiden door alleen je
gewicht.

preventief-gezondheidsonderzoek

✔ BMI
BMI (Body Mass Index) wordt veel gebruikt om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. In veel gevallen is dit ook een goede indicator maar wanneer je veel sport, en dus meer spiermassa opbouwt, kan het zijn dat je hierdoor een te hoge BMI hebt. Het is dus belangrijk om naast BMI ook de andere factoren te meten. Bereken hieronder je eigen BMI:

Uw BMI is

bmi richtlijn

✔ Vetpercentage
Het vetpercentage geeft de hoeveelheid vet aan dat opgeslagen ligt in je lichaam, als percentage van het totale lichaamsgewicht. We hebben vet nodig om ons lichaam te beschermen maar
overtollig vet zorgt voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Door hier een duidelijk inzicht in te krijgen, weet je of je jouw voedings- en beweegpatroon moet aanpassen.

 

✔ Visceraal vet
Dit is het vet in de buikholte en omliggende organen. Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs wanneer je gewicht en lichaamsvet stabiel is, de vetverbranding verschuift naar de romp als je ouder wordt.
Zorg je voor een gezond gehalte visceraal vet, dan  verminder je het risico op bepaalde ziektes als hartkwalen, hoge bloeddruk en diabetes type 2.

 

✔ Vochtbalans
Voor het goed functioneren van je lichaam is handhaven van een gezond vochtgehalte essentieel en bovendien reduceert een goede vochtbalans gezondheidsproblemen.
Een gezond vochtgehalte verhoogt de concentratie, verbetert de sportresultaten, huidkwaliteit en zorgt voor een fitter gevoel.

 

✔ Buikomvang
BMI wordt vaak als meting gebruikt wanneer we spreken van overgewicht, ondergewicht of een gezond gewicht. Wanneer je veel spiermassa hebt, kan dit een vertekend beeld geven. Om deze reden meten we ook de buikomvang. Hier wordt namelijk rekening gehouden met het extra gezondheidsrisico van buikvet.
Vet rond je buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen.

 

✔ Spiermassa

Spiermassa zorgt voor meer kracht en een hogere verbranding. Dit resulteert in een sneller vet-verlies. Naast dat het je helpt bij de vetverbranding, geeft spiermassa nog meer voordelen zoals o.a. minder kans op blessures, betere cognitieve functies, beter hormoonbalans en cholesterol verlagend.

✔ Conditie
Tijdens een
preventief gezondheidsonderzoek maken we gebruik van De RuffierDicksontest. Deze test is vrijwel door iedereen uit te voeren en geeft direct een duidelijk beeld van je conditie. Tijdens deze test ga je gedurende 1 minuut lang ‘squaten’ en controleren we je hartslag op 3 verschillende momenten:

  • Voor inspanning (rust hartslag)
  • Direct na inspanning
  • 1 minuut na inspanning

Vervolgens krijg je een score middels de ruffier dickson formule die een goed beeld weergeeft van je huidige conditie.

gezondheidscontrole
Health check gezondheidscheck

Gratis preventief gezondheidsonderzoek via je werkgever

Volgens artikel 18 in de Arbowet is je werkgever verplicht een preventief medisch onderzoek aan je aan te bieden. Je bent niet verplicht om hieraan deel te nemen en de resultaten uit het onderzoek zijn volledig vertrouwelijk.

Graag een preventief gezondheidsonderzoek via je werkgever? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.