motivatie.jpg

Motivatie, waar te koop?

Maandag begin ik écht! Maar doe je dat ook echt? Ben je echt wel zo gemotiveerd als je zelf denkt dat je bent? Als je echt een verschil wilt maken in je leven dan begin je nú. En nee, het is niet zonde om je suikerrijke kastinhoud te laten verpieteren. Het is zonde om je doelen uit te stellen. Motivatie is zonder enige twijfel de key wanneer je echt een verandering wilt maken in je leefstijl. Maar motivatie is helaas niet te koop. Motivatie moet voortkomen uit jouw eigen wilskracht. Hoewel het niet voor iedereen gemakkelijk zal zijn om zo ineens die knop om te zetten, is en blijft een goede motivatie met de tijd essentieel wanneer je je doelen wilt bereiken. Maar hoe krijg je motivatie en vooral: hoe hou je het vast?

Bewustwording

Hoewel iedereen verschillende redenen kan hebben om een bepaald doel te bereiken, – van fitter worden tot afvallen of flink wat spieren kweken – heeft iedereen een flinke portie motivatie nodig om zijn of haar doelen te bereiken. Een doel stellen begint allereerst bij bewustwording. Jouw doel heeft namelijk een drive nodig en deze drive begint met bewustwording over een in jouw ogen probleem. Een goed startpunt om jouw motivatie uit te putten is om jouw reden te omarmen. Schrijf het op, plant het in je hoofd en draag het altijd bij je. Wanneer je het even niet meer ziet zitten kun je altijd terugvallen op jouw reden om te beginnen met bijvoorbeeld afvallen. Deze reden heb je immers niet voor niets opgeschreven.

Neem kleine stappen en stel realistische doelen

Je kunt je voorstellen dat je al snel je motivatie kwijtraakt als je niet de beoogde 10kg kwijt bent in jouw doel van 3 weken. Logisch. Wat minder logisch is, is het doel dat je jezelf hiermee stelt. Je rolt niet zomaar een nieuwe leefstijl in, dit gaat met ups en downs en vooral met kleine stapjes. Stel daarom altijd realistische doelen waar je op lange termijn véél meer voldoening uit zult halen.

Beloon jezelf

En nee. Dit doe je niet door jezelf te belonen met een stuk taart na een rondje hardlopen. Bedenk leuke beloningen voor jezelf zoals een nieuw paar hardloopschoenen wanneer je jouw eerste 10km loopt, koop een activity tracker voor jezelf nadat je 5kg bent afgevallen. Door jezelf te belonen met sport gerelateerde spullen zul je niet alleen nét dat stukje harder lopen voor je gezondheid, maar ook voor die nieuwe schoenen.

Tegenvallers horen erbij

Een paar keer een workout missen of iets ongezonds eten is absoluut geen straf. Dit betekent namelijk niet direct dat je van je doelen afwijkt. Daarnaast moet je nooit te streng zijn tegen jezelf. Wanneer je stelt dat je nooit meer je favoriete cheatmeal mag eten haak je natuurlijk al snel af. Stel dit als een uitzondering. En geloof me, wanneer het tijd is voor je cheatmeal zul je er veel meer van genieten.

Motivatie verbeteren

Een goede ochtend routine draagt enorm bij aan het vasthouden van je motivatie. Wil je hier meer overlezen hoe je dat doet? Lees dan dit artikel van Source of Growth: Raamwerk voor een succesvolle ochtend routine.

Andere blogs over gezondheid kan je op deze pagina vinden: Blogs

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *