Het effect van stress op je gezondheid

Stress. Bijna iedereen is helaas wel bekend met stress en de symptomen ervan. Tentamen stress, een te hoge werkdruk of gebeurtenissen die je privé leven op zijn kop zetten. Ondanks dat stress een natuurlijke reactie is van ons lichaam, kan stress ook een enorme impact hebben op je gezondheid. Maar wanneer spreken we van stress, een burn-out en wanneer wordt stress gevaarlijk?

Stress is niets anders dan spanning of druk. Iedereen ervaart wel eens stress en dat is niet meer dan natuurlijk. Maar het stress gehalte dient wel binnen de perken te blijven, anders kleven er nare gezondheidsgevolgen aan. Tijdelijke stress is juist goed voor ons. Het zorgt ervoor dat je extra alert of geconcentreerd bent, zodat je beter kunt presteren. Tijdens een periode van stress vinden er enkele veranderingen plaats in je lichaam: je bloeddruk en hartslag stijgt, je spieren, hart en hersenen krijgen meer bloed, er komt adrenaline vrij en daarnaast kan ook het zweet je uitbreken. Deze vorm van stress kan dus geen kwaad.

Burn-out

Duurt de stress langer, dan zal je lichaam ook meer tijd nodig hebben om ervan te herstellen. Hoe langer of vaker het stressmoment, des te ongezonder het wordt. Een teveel aan stress kan op den duur leiden tot een een burn-out. Het verschil tussen stress en een burn-out is echter dat een burn-out een extreem gevolg heeft op je gezondheid. Na een een langere periode met veel stress, kunnen burn-out symptomen zich voor gaan doen. Stress verschilt van een burn-out in verschillende opzichten. Zo doe je bij stress vaak te veel, ervaar je sterkere emoties, wordt je hyperactief, heb je een tekort aan energie en heb je voornamelijk last van lichamelijke klachten. Een burn-out daarentegen kenmerkt zich door een gebrek aan inzet, een afvlakking van emoties en geeft een hulpeloos en uitzichtloos gevoel. Een burn-out vraagt daarom ook om de inzet van professionele hulp.

Effecten van stress

De meeste mensen kennen de effecten van stress op korte termijn, maar stress kan ook effecten hebben op langere termijn en meer lichamelijke klachten met zich meebrengen. Stress zorgt er namelijk voor dat je erg moe bent, omdat de spanning een negatief effect heeft op je slaap. Stress kan zorgen voor vergeetachtigheid omdat je hoofd te vol zit. De meer lichamelijke klachten uiten zich in nek- of schouderklachten, maagklachten, hoofdpijn en een verminderde weerstand.

Mannen en vrouwen

Uit onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen op een andere manier reageren op stress. Beide reacties brengen hun eigen ziektes en problemen met zich mee. Mannen reageren veelal feller dan vrouwen, wat kan leiden tot meer agressie en een hoge bloeddruk. Vrouwen hebben een rustigere reactie, maar de stressreactie houdt veelal wel langer aan dan bij mannen. Door dit gegeven maken vrouwen op lange termijn meer kans op een depressie of burn-out.

Stress aanpakken

Stress is niet altijd te vermijden, maar het is wel aan te pakken. Vooral onze manier van denken heeft een groot effect op hoe we stress ervaren en hoe we er dus mee omgaan. Het mijden van negatieve gedachten kan hierbij helpen, zeker als er weinig aan het probleem te doen is. Ook steun bij vrienden, familie en andere mensen uit de sociale omgeving kan helpen bij het verlagen van angst.

Kortom, stress is een natuurlijke reactie van ons lichaam bij situaties die extra aandacht van ons vragen. Toch kan een teveel aan stress leiden tot lichamelijke en psychische gevolgen. Je mindset veranderen of steun zoeken bij je sociale omgeving kan je echter helpen bij het overwinnen van de gevolgen van langdurige stress.