creatine.jpg

Creatine, wat is het precies?

Creatine is net als proteïne een vrij bekende term in de wereld van fitness. Net als proteïne is er voor creatine een oneindig grote markt. Maar wat is creatine en wat is de werking?

Lichaamseigen stof

Creatine is een lichaamseigen stof. Niks geks dus. Maar waarom zou het innemen van creatine je kunnen helpen bij je workouts? Creatine is een stof welke wordt aangemaakt in je lever en uit drie aminozuren bestaat(arginine, lycine en methionine).

Voeding

Naast dat creatine door je lichaam wordt aangemaakt (ca. 1gr per dag), haalt je lichaam het ook uit je voeding, voornamelijk uit vis en vlees. Net als proteïne is creatine een voedingsstof welke niet enorm makkelijk is om volledig uit voeding alleen te halen om aan je dagelijkse behoefte te komen (als sporter). Zou je het wel volledig uit je voeding willen halen dan zul je snel op ongeveer 1,2kg vlees per dag zitten. Niet de meeste gezonde en duurzame keuze, maar ook zeker niet de beste keuze voor je portemonnee.

Werking

Maar wat maakt het nu zo nuttig? Beweging vraagt om energie en energie haal je uit je voedsel. Adenosinetrifosfaat (ATP) is een energierijke fosfaatverbinding waarin energie is vastgelegd welke uit de verbranding van ons voedsel is voortgekomen. ATP speelt daarom op zijn beurt een belangrijke rol bij spiersamentrekking. Zonder ATP hebben je spieren geen brandstof, en kun je ze simpel gezegd niet bewegen. Door spiersamentrekking valt ATP uiteen in adenosinedifosfaat (ADP). Door spiersamentrekking valt er één van de drie fosfaatdelen weg omdat deze wordt gebruikt als energiebron. Dit fosfaatdeel is creatinefosfaat. Dit deel valt weg tijdens korte en krachtige bewegingen van maximaal 10 seconden.

ADP wordt weer ATP door creatine aan te voeren. Dit kan dus door voeding, maar ook door een supplement. Het herstellen van ADP tot ATP heet ook wel resynthese. Logischerwijze zijn je spieren beter in staat om een explosieve beweging vol te houden als resynthese plaatsvind. Daarnaast zorgt creatine voor dat je spieren vocht vasthouden, waardoor je spiercellen worden vergroot en je lichaamsgewicht toeneemt.

Gewichtstoename

Hoewel je lichaamsgewicht duidelijk sneller toeneemt zal dit in de eerste weken voornamelijk komen door het extra vocht dat wordt opgenomen in je spiercellen. Het grote voordeel van creatine is echter dat dat je door het innemen sneller in staat bent om met meer gewicht te trainen, wat er uiteindelijk voor zorgt dat je sneller spiermassa zult opbouwen. Een punt van aandacht is echter wel dat je de extra energieboost welke creatine geeft wel moet gebruiken in de sportschool, want anders zal het extra gewicht alleen maar te wijten zijn aan de extra vochtopname.

Conclusie

Het gebruik van creatine als supplement kan nuttig zijn voor mensen die intensief sporten, hun trainingen langer willen volhouden en streven naar de opbouw van spiermassa en/of betere explosieve training prestaties.

Wil je graag meer lezen? Kijk dan eens op onze blog pagina of laat ons weten waar je graag meer over zou willen weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *