chocolade

Chocolade gezond?

Met pasen voor de deur is het bijna onvermijdelijk. De schappen van de supermarkt liggen vol, maar zelfs bij de drogist kom je het tegen: chocolade. Van paaseitjes tot paashazen van een paar centimeter tot een meter groot: er is geen ontkomen aan. Hartstikke lekker natuurlijk, maar hoe gezond is het nu eigenlijk?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het is algemeen bekend dat chocolade niet bepaald gezond is. Maar toch zijn er verschillende tegenberichten dat pure chocolade juist wél goed voor je zou zijn, en niet alleen om een gebroken hart te helen.

De hoofdingrediënten  zijn melk, suiker, en boter. Allemaal ingrediënten welke behoorlijk goed samen gaan maar helaas niet erg goed zijn voor dat zomerfiguurtje. Sterker nog, de combinatie van deze ingrediënten kunnen zelfs de gezondheidsvoordelen van cacao verminderen. Maar waarom deze ingrediënten niet minderen en cacao meer tot z’n recht laten komen? Cacao biedt namelijk enorm veel gezondheidsvoordelen met zich mee, vooral als het gaat om het helpen van het voorkomen van diverse ziektes, zoals hartkwalen. Flink wat cacao eten dus, zou je zeggen. Het probleem is echter dat cacao opzichzelf staand iets is wat je liever niet op je bord krijgt. Losse cacao is namelijk hartstikke bitter en heeft bij verre de smaak niet van een chocolade paashaas.

Dus wanneer wordt chocolade wél gezond? Helemaal gezond zal het nooit zijn, maar hoe hoger het percentage cacao in, des te gezonder je het mag noemen. Denk hierbij aan chocolade met een cacao percentage van minstens 70%. Vanaf dit percentage kun je profiteren van de gezondheidsvoordelen van cacao, mits je het met mate blijft nuttigen, aangezien zelfs pure chocolade een hoog vet- en suikergehalte heeft. Dus wat zijn nu precies die goede eigenschappen?

Minder kans op hart- en vaatziekten

Pure chocolade helpt bij het voorkomen van de verstopping van de aderen en het verlaagt de bloeddruk, wat op zijn beurt weer zorgt dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten. Dit is vooral te wijten aan de grote hoeveelheid antioxidanten welke zorgen voor de flexibiliteit van je (slag)aders.

Helpt bij afvallen

Hoewel je ook puur met mate moet eten, kan het een goede aanvulling zijn op een gezonde leefstijl. Het zorgt er namelijk voor dat je sneller volraakt (sneller dan andere soorten) en zorgt ervoor dat je niet zo erg meer verlangt naar zoet, zout en vet voedsel.

Zorgt voor minder stress

Door het eten van pure chocolade kan je je stress hormonen in je lichaam behoorlijk laten zakken. Het is daarom misschien ook niet zo gek dat een gebroken hart vaak wordt gelinkt aan chocolade. Het eten van pure chocolade zorgt voor het verminderen stress, maar geeft ook een boost in je alertheid en presteren op korte duur. Daarnaast bewijzen de lange-termijn effecten dat personen welke vaker pure chocolade aten, relatief hoger scoren op hun geestelijke intelligentie zoals het geheugen, taalgebruik en het kunnen begrijpen en uitvoeren van complexe dagelijkse handelingen.

Conclusie

Het blijkt dus wel dat pure chocolade veel goeds kan doen voor je lichaam. Desondanks blijft chocolade wat rijk is aan vet en suiker niet gezond en moet je jezelf nog steeds niet voleten met chocolade. Wil je profiteren van de voordelen van pure chocolade? Geniet dan met mate en probeer goed de andere voedingswaarden in de gaten te houden.

Wil je meer blogs lezen over voeding en gezondheid? Neem hier dan een kijkje en laat ons weten wat je ervan vindt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *