water drinken

Bijna iedereen drinkt te weinig water, maar wat is daar vreemd aan?

water drinken

Het belang van voldoende water drinken is met de paplepel ingegoten. We hebben het duizenden keren gehoord en iedereen weet dat het gezond voor je is. Echter blijkt uit onderzoek van Menzis dat slechts 1 op de 15 mensen voldoende water drinkt. Dat is vreemd wanneer je weet hoe belangrijk water drinken voor je is. De vraag is dan ook: hoe komt het dat 75% van de mensen te weinig water drinkt en wat zijn de consequenties daarvan?

Simpelweg vergeten

De schijf van 5, verzekeraars, GGD en het Voedingscentrum adviseren allemaal om 1,5 liter, ongeveer 7 tot 10 glazen, per dag te drinken. Wanneer je het op straat zult navragen zal iedereen dit gegeven weten. Dat water drinken belangrijk is, dat is een feit. Het is dan ook vreemd dat uit de cijfers van de watertest blijkt dat veel mensen (35% van de 10.000 respondenten) het simpelweg vergeten. 

Veel mensen denken dat ze goed op weg zijn gedurende de dag met drinken. Zo drinkt gemiddeld Nederland ongeveer 5 glazen water per dag. Maar inderdaad wanneer je nagaat bij jezelf, helemaal op een drukke dag op werk of thuis, sluipt het er bij in om gestructureerd en voldoende te blijven drinken. 

Zou het niet komen omdat we niet direct de consequenties zien of weten het te weinig water drinken? Ook Stephan Bakker van het Universitair Medisch Centrum Groningen vertelt RTL in een interview “Dat het vreemd is, dat slechts 15% voldoende drinkt, als je weet hoe belangrijk water drinken voor je is”.

Elke druppel betekent een betere gezondheid

Een bokkend of kloppend hoofd is een direct gevolg van het drinken van te weinig water. Voldoende water is van levensbelang, de lijst stopt dan ook niet bij alleen het krijgen van hoofdpijn. Juist consequent te weinig water drinken heeft ook op lange termijn gevolgen. Iets waar je niet meteen wat van voelt, maar zich na enig tijd kan optreden. 

 

Het lichaam bestaat uit meerdere systemen, wat afhankelijk is van water. Water spoelt de giftige stoffen weg uit bijvoorbeeld de hersenen, nieren of longen. Tevens voert het voedingsstoffen naar je cellen. Wanneer deze systemen ‘vervuilt’ zijn door te weinig drinken van water ontstaan klachten als futloos, rusteloosheid, slapeloosheid, blaasontsteking en een vergrote kans op ziekte door een verslechterd immuunsysteem.

 

Diverse wetenschappelijke studies hebben een verband aangetoond tussen het drinken van voldoende water (1,5L) en een verminderde kans op een hartaanval, nierstenen, darmkanker en blaaskanker.

BYO (Bring Your Own) Bottle

Bring your own bottle

De kracht van je eigen waterfles. Drinken is een automatisme, wanneer je over een eigen waterfles beschikt en deze bij de hand hebt, zal je dagelijks meer waterinname hebben blijkt uit onderzoek. Tevens zit in water calcium, magnesium, beetje natrium, beetje kalium. Eigenlijk dus hele goedkope vitamine tabletten, misschien leuk om hier aan te denken wanneer je de waterfles vult. 

Structuur is een van de oplossingen waar het lichaam veel baat bij heeft. Het kan helpen om vaste momenten van de dag, zoals bij het opstaan en naar bed gaan, al 2 glazen water te drinken. Dit zijn er al 4 van de 7 op een dag, waardoor je het simpelweg minder snel kan vergeten. 

Er zijn verschillende apps op je telefoon om je er aan te herinneren dat je voldoende water drinkt gedurende de dag. Een handige en gratis app is Mijn Waterbalans voor IOS en Android. Deze app stuurt je notificaties en geeft uitdagingen voldoende water te drinken.

Over de auteur

Tessa Smits

Tessa Smits

Tessa heeft gezondheidwetenschappen gestudeerd aan de Universiteit van Twente en is freelance content writer voor FitAdvisor.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *