voldoende beweging

Voldoende beweging door de 10.000 stappen van Dr. Yoshira Hatano

voldoende beweging

Iedereen weet dat bewegen belangrijk is. Dit refereren wij aan een gezonde leefstijl. Toch beweegt meer dan de helft van de Nederlandse bevolking niet genoeg.

Gebrek aan motivatie of fysieke klachten, ouderen stoppen vaak vanwege fysieke klachten terwijl afhakende jongeren vooral geen zin hebben om te gaan sporten. Het blijkt dat veel mensen wel sporten en of bewegen maar niet voldoende. Schokkend wanneer je je beseft dat te weinig bewegen gevaarlijke risico’s met zich meebrengt. Door social media, zoals meer informatie, beseffen we ons steeds meer dat genoeg beweging essentieel is voor een lang en gezond leven. De vraag is: Waarom bewegen nog niet voldoende en wat is voldoende bewegen nu precies?

Een duik in de geschiedenis

Het grootste gedeelte van ons bestaan hebben we als jagers en verzamelaars geleefd, waarbij zeer regelmatige lichaamsbeweging dagelijkse gang van zaken was. Als jager- verzamelaars, kwamen we niet elke dag een volle boom of koelkast tegen, waaraan we konden versnaperen. Wanneer dit het geval was, is het een natuurlijke reactie om zoveel mogelijk te consumeren. Dit was niet erg aangezien we daarna voor dagen minder voedsel tot beschikking hadden en weer lange afstanden aflegden om zich op een nieuwe plek te vestigen. 

Eigenlijk onwijs tegenstrijdig met onze westerse wereld anno 2020. We hebben veelal bureau jobs, gaan met de auto naar het werk en onze koelkast is constant tot de nok gevuld. We krijgen dagelijks veel impulsen en worden constant beïnvloed met reclames waarin eten of een avond Netflix heel normaal is. 

Dit maakt dat bewegen nog belangrijker wordt om lang en gezond te leven. Ons lichaam werkt nog steeds op basis van de jagers en verzamelaars. We hebben veel beweging nodig en ons lichaam slaat het vetlaagje op van de gevulde koelkast voor als we in ‘nood’ komen of we weer moeten verplaatsen, al weten wij tegenwoordig dat dit natuurlijk niet het geval is.

Door inactiviteit, oftewel het creëren van een te dik vetlaagje, gaat je levensverwachting omlaag. Dit komt omdat je risico op chronische ziekten (diabetes en hartfalen), overgewicht en depressie toeneemt.

De 10.000 stappen van Dr. Yoshira Hatano

Het is niet gek dat Dr. Yoshiro Hatano tot de conclusie kwam dat een mens gemiddeld zo’n 6.000 stappen per dag zet. Om echter gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 4.000 meer moeten zijn. Dit komt per dag komt overeen met een half uurtje stevig wandelen.

Voldoende beweging brengt ontzettend veel voordelen met zicht mee, zo zorgt het ervoor dat de kans op (rug)pijn of gewrichtsklachten kleiner wordt. Het minder kans geeft op hart- en vaatziekten en het is goed voor je gewicht, bloeddruk, cholesterol, spieren en botten.

social media gebruik

De invloed van Social Media

Gelukkig toont onderzoek van I&O Research aan dat Social Media het sportgebruik nauwelijks  beïnvloed. 10% van de jongeren geeft aan extra gemotiveerd te worden om meer te gaan bewegen door sports video’s.

Gebruik je smartphone voor handige tools/apps om jezelf te motiveren. Elke smartphone bevat tegenwoordig een stappenteller om te zien of je dagelijks de 10.000 stappen hebt behaald. Probeer gemotiveerd te blijven, af en toe de fiets naar werk te nemen of de app te installeren om jezelf extra te motiveren dat ommetje te lopen elke dag. 

Fit blijven naarmate je ouder wordt en hierdoor de dingen blijven doen waar je plezier aan beleeft. Oftewel een beter gezondheid verhoogd je kwaliteit van leven. Elke stap telt voor een lang, gezond en gelukkig leven.

Over de auteur

Tessa Smits

Tessa Smits

Tessa heeft gezondheidwetenschappen gestudeerd aan de Universiteit van Twente en is freelance content writer voor FitAdvisor.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *